REKLAMLARIN BÜYÜLÜ OYUNU: ALGI VE TÜKETİCİNİN PSİKOLOJİSİ ARASINDAKİ DANS

Yaşadığımız süreç boyunca etrafımızda gerçekleşen olayları algılamak onları beyin süzgecimizden geçirmek bizi çevremiz ile etkileşime geçmeye yönlendirir. Ancak herkesin aynı olayları aynı şekilde algılamadığını biliyoruz. Bu noktada algı sürecini Sosyal Psikolojinin “Algı” kavramı ile incelersek ne tür olayların meydana geldiğini daha iyi anlayabiliriz.
Algı, psikoloji ve bilişsel bilimlerde duyusal bilginin alınması, yorumlanması, seçilmesi ve düzenlenmesi anlamına gelir (VİKİPEDİ) . Ancak algılarımızı şekillendiren iç ve dış gibi birçok faktör bulunur. Önyargılarımız, kültürümüz, deneyimlerimiz, duygu durumumuz vb. Bunlar sadece birkaçı fakat dikkat çekmek istediğimiz faktör reklamlar.
Reklam, bir ürünün ya da hizmetin medya imkânlarını kullanarak geniş kitleleri tanıtılmasıdır(DERGİPARK). Bu yolda tanıtım yaparken kitleye önem veren reklamcılar daha etkili yol için algıyı ve algı hilelerine sıklıkla ve profesyonelce başvururlar. Bu değişik algı oyunlarına her ne kadar kanmadığımızı savunsak da biz fark etmeden bilinçaltımıza işlenmekte ve bizi yönlendirmektedir.
Algı oyunlarına örnek verirsek şöyle sıralayabiliriz;
1)Görüntü ve tasarım = Reklamlarda kullanılan görüntü ve tasarım, ürünü satmak için önde gelen kullanımlardan biridir. Eğer ürün reklam boyunca güzel görüntü ve iyi bir tasarım ile sunulursa satışı için tüketici de olumlu algı yaratır.
2)Manipülatif Fiyatlandırma= Günümüz sektöründe sıkça karşılaştığımız algı oyunlarından biridir. Ürün veya hizmetin reklam bedelinin uygun olup ilerleyen süreçte ek ücretlere tabi tutulmasıdır. Başlangıçta tüketici fiyatlandırmayı uygun bulur ve ürünü satın alır. Bunlar abonelik ve uygulamalarda yaşanan mağduriyetleri beraberinde getirir.
3) Sınırlı Süre ve Stok Yönlendirmesi= Tanıtım yapılırken sıkça duyduğumuz ‘Stoklarla sınırlıdır’ ve ‘Sınırlı süre için geçerlidir.’ Cümleleri bizi yine algı oyununa sürükler. Tüketici alacağı veya almak istediği ürünün reklamında karşılaştığı bu sihirli sözcükler ile daha hızlı düşünmeye başlar. Kişi alacağı ürünün tükeneceğini düşünmesi o ürünü alması için onu harekete geçirir. Satıcı yapmış olduğu hile ile kazancını hızlandırarak amacına ulaşır. 4)Sosyal Sorunları Kullanarak Reklam Yapmak= bu hile ise kültürlere göre çoğu zaman farklılık gösterir. Çünkü ürünü satarken sosyal sorunların kullanılması toplumda ilgi çekmeye neden olur. Örnek verirsek, toplumda kadına şiddet fazla ise reklamlarda ‘ Bu ürünü alırsanız kadın evlerine destek olursunuz ‘ afişini görmeye hazırsınız demektir. Yine çok kullanılan sokak hayvanlarına destek, okullara temizlik malzemesi gibi cümleler manipüle etmek için yeterince basit.
Sonuç olarak; Sosyal bir varlık olan birey, yaşadığı toplum ile bir bütündür. Bireyin maruz kaldığı her psikolojik etken doğrudan toplumu etkiler. Yukarıdaki örnekler ve daha fazlası reklamların sadece ürünleri tanımakla kalmayıp, aynı zamanda toplumsal algıları ve değerleri şekillendirmek adına önemli bir rol oynadığını gösterir.
KAYNAKÇA

  • https://tr.wikipedia.org/wiki/Alg%C4%B1
  • Schacter, Daniel (2011). Psychology. Worth Publishers.
  • ^ a b Goldstein (2009) pp. 5–7
  • ^ a b Bernstein, Douglas A. (5 Mart 2010). Essentials of Psychology. Cengage Learning. ss. 123-124. ISBN 978-0-495-90693-3. 9 Kasım 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim
  • https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/43931
  • sosyal bilimler dergisi Beykent Üniversitesi(2013)

Nagihan Bilmişoğlu

Learn More →

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir